Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu di sep 26, 2017 22:57



 [ 5 berichten ] 
 Hoe goed kent u uw leden? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 20, 2011 12:59
Berichten: 222
Bericht Hoe goed kent u uw leden?
Stelling: ‘Wij kennen onze leden door en door’

_________________
de voorzitter


vr aug 31, 2012 12:11
Deel op Facebook Deel op Twitter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 20, 2011 12:59
Berichten: 222
Bericht Re: Hoe goed kent u uw leden?
Ad Frik, voorzitter sv Orion uit Nijmegen:

,,Het zou uniek zijn; onze 1400 leden allemaal door en door kennen. Dat kan niet. Maar, als je iets grootschaligs hebt, moet je het kleinschalig organiseren. Mensen willen ook voelen dat ze ergens bij horen. We willen iets méér zijn dan alleen een voetbalclub. Zo is er onze familiedag, waar ook opa’s en oma’s van onze jeugdleden komen, waar van alles te doen is en mensen elkaar kunnen ontmoeten. Als je het hebt over kleinschalig organiseren, noem ik ook de speciale mailgroepen die we hebben bij de jeugd voor de verschillende leeftijdscategorieën. De trainers, leiders en uiteindelijk de jeugdcoördinator raken zo snel op de hoogte van de dingen die een ander kwijt wil of belangrijk vindt. Bovendien hebben we voor al deze groepen avonden waar iedereen bij elkaar komt. ‘Koppen bij elkaar’, noemen we dat ook. Gekoppeld aan een thema, waarbij we trouwens ook een open oproep plaatsen, naast de uitnodiging die we sturen naar bepaalde mensen uit onze database.

Die database stelt ons nog het meest in staat goed op een rij te hebben welke kwaliteiten we eigenlijk allemaal in eigen huis hebben. Twee jaar terug kwam de gedachte op: we moeten van onze leden een aantal dingen méér weten. Omdat we merkten dat, als we binnen de vereniging ergens even iemand voor nodig hebben, het kennelijk niet werkt als je het ook letterlijk zo brengt. Er is dan nauwelijks iemand die dan zomaar even reageert. Veel beter is het om mensen persoonlijk te kunnen aanspreken, gericht op de kwaliteiten die ze hebben. De meesten willen heus wel iets doen, maar alleen op het moment dat ze er tijd voor hebben én als ze merken dat het ook resultaatgericht is.

Als je mensen in hun waarde benadert in plaats van hen zomaar een algemene vacature voor te schotelen, werkt dat stukken beter. Om dit te kunnen doen, zijn we begonnen met een verplichte herinschrijving voor de bestaande leden. Sindsdien kunnen ook de nieuwe leden bij inschrijving, naast de normale gegevens, zowel hun affiniteiten als hun kwaliteiten opgeven. De één is bijvoorbeeld administratief onderlegd, de ander heeft bestuurlijke ervaring, er zitten echte doeners tussen en een ander is commercieel weer handig. Dat wordt allemaal bij de inschrijving op internet direct digitaal opgeslagen. Als het nodig is, kunnen we zo snel en makkelijk de, in potentie, juiste vrijwilligers vinden.

Voor het maken van die database hebben we twee deskundigen van de club zelf ingeschakeld. Zoiets moet je professioneel aanpakken, dan werkt het goed. We hebben er eens een architect uitgehaald, en via de database ook iemand ontdekt voor het groot onderhoud. Niet iedereen voor elke functie werkt per definitie gratis en soms gaat het alleen om advies, maar hoe dan ook komt vaak van het één het ander. Interessant en soms verrassend is ook de ‘bijvangst’; als je met een soort direct marketing via een persoonlijke brief mensen nog eens extra doelgericht kunt benaderen. Soms blijken ze dan zelfs nog andere kwaliteiten te hebben dan die ze in eerste instantie eigenlijk hadden opgegeven.

Nogmaals, het moet wel een concreet, resultaatgericht verzoek zijn. Mensen moeten zich zoals gezegd bovendien aangesproken voelen én zelf de tijd die ze tot hun beschikking hebben kunnen indelen. ‘Morgen af’ werkt niet bij jonge dertigers en veertigers met kinderen en alle anderen die het al zo ontzettend druk hebben. Terwijl hun bereidheid als de club een beroep op hen doet, vaak zeker aanwezig is. Ook bij de ouders, alleen al vanwege het feit dat ze vaak erg dankbaar zijn voor wat de vereniging voor hun kind betekent. Maar je moet dat dus wél op de juiste manier weten te benutten.”

_________________
de voorzitter


vr aug 31, 2012 12:19
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 20, 2011 12:59
Berichten: 222
Bericht Re: Hoe goed kent u uw leden?
Ton Hofstra, S.V. Hoofddorp, Communicatie & PR:

,,Ondanks ons forse bestand van circa 1.550 leden hechten we er veel waarde aan om hen bij naam en toenaam te kennen. Het persoonlijke en informele contact staat bij ons hoog in het vaandel. Sociale activiteiten stimuleren we sterk, evenals interactie tussen alle geledingen binnen de vereniging. Zo houden we op allerlei vlakken een goede voeling met de wensen en ideeën van de leden zelf. Wekelijks is het bestuur, op een vaste avond, een paar uur beschikbaar voor vragen en suggesties van hen. Bovendien gaan bestuursleden en kaderfunctionarissen ook actief naar leden toe om naar hun bevindingen, opmerkingen en suggesties te vragen. Nieuwe leden schrijven we ook altijd persoonlijk in en tijdens een speciale informatieavond vertellen we hoe S.V. Hoofddorp denkt over een open communicatie. Al met al denken we op deze wijze onze leden beter en beter te leren kennen.”

_________________
de voorzitter


vr aug 31, 2012 12:20
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 20, 2011 12:59
Berichten: 222
Bericht Re: Hoe goed kent u uw leden?
Ruud Lubken, onder meer Voorzitter Jeugdcommissie bij sv DONK:

,,Wij als bestuur zijn verdeeld in commissies, met elk een eigen voorzitter. Bij de meeste van die voorzitters zijn alle leden die onder hen vallen wel bekend. Zelf ben ik voorzitter van de jeugdcommissie. Ik ken elke juniorenspeler, weet wat elk individu wel of niet kan en doet, wat en hoe hun gedragingen zijn. Althans, tot aan de D’tjes ook nog wel, maar bij de allerjongsten niet meer zozeer. Maar de voorzitter van de pupillencommissie kent deze spelertjes allemaal weer wel. Zo hou je als club en bestuur overall je info compleet. In hoeverre je je leden ook privé kent, hangt ook maar net af van hoe open ze zijn, maar je weet al gauw hoe personen kunnen reageren bij bijvoorbeeld teleurstellingen of als er eens een akkefietje is. Het karakter van de jongens hoop je wel te kennen. Is bijvoorbeeld iemand licht ontvlambaar, dan kun je daar rekening mee houden en dus op anticiperen.

Bij senioren geldt het wat minder, maar bij de jeugd is het onder meer ook prettig te weten of de ouders bijvoorbeeld gescheiden zijn. Of neem het stempel van ADHD dat vaak wordt opgelegd. Al dan niet terecht, maar als vereniging kun je in elk geval de leiders instrueren hoe het beste met die jongens om te gaan. Dit soort zaken zijn zo’n beetje het belangrijkste om van je leden te weten, denk ik. Wat we echter óók doen, is bij nieuwe aanmeldingen vragen naar het beroep van de ouders. Als er werkzaamheden voor de club moeten worden gedaan of als we iemand zoeken voor een functie in een bepaalde commissie, dan hebben we meteen een beter beeld van wie hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen. Bij jeugdige nieuwkomers hebben we, naast het invullen van een redelijk uitgebreid formulier, ook altijd een gesprek met de speler en de ouders. Als je weet dat de vader of moeder boekhouder is en de financiële commissie heeft een vacature, dan is een link gauw gelegd.

In dat persoonlijke gesprek geef je bovendien nog eens de regels van de vereniging mee en hoor je omgekeerd de beweegredenen van de speler om juist bij ons te komen voetballen. Dan weet je doorgaans al snel welk vlees je in de kuip hebt. Datzelfde geldt natuurlijk bij de senioren. Bij lagere elftallen is dat wat minder het geval, maar bij de selectie gaan nieuwe leden altijd eerst in gesprek met de technische staf, om van beide kanten toelichting te geven. Ach, over het algemeen is het goed te doen. In totaal hebben we rond 650 leden en dat is nog wel te overzien. Ikzelf ga hier al ruim 25 jaar mee en dan zijn de meesten geen onbekenden meer. En bij nieuwelingen krijg je vaak ook via via vanzelf de nodige achtergronden mee. Zeker als je er middenin zit, zoals ik bij de groep van 12 tot 16-jarigen. En zeker als je het, zoals gezegd, organisatorisch allemaal goed hebt onderverdeeld.”

_________________
de voorzitter


vr aug 31, 2012 12:20
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 20, 2011 12:59
Berichten: 222
Bericht Re: Hoe goed kent u uw leden?
Bert Lambeck, voorzitter De Tubanters 1897 uit Enschede:

,,Wij kennen onze leden niet door en door. Dat lijkt me in alle situaties een onmogelijkheid. Zelfs echtgenoten kennen elkaar niet door en door, laat staan clubleden. De strekking achter de stelling is of wij als vereniging wel voldoende doen om gegevens en mogelijkheden te inventariseren. Dat is een braakliggend gebied. In een vrijwilligersorganisatie ben je blij als je lopende zaken op orde hebt en de grote lijn voor de toekomst hebt uitgezet, inspelend op actuele ontwikkelingen. Verbindingen kunnen beter worden onderhouden, waardoor beduidend meer kansen voor een club kunnen ontstaan op velerlei gebied. Maar de wens is makkelijker dan de uitvoering, net zoals het consumeren van de mogelijkheden in een club makkelijker is dan het creëren van die mogelijkheden. Dat heeft met verantwoordelijkheidsgevoel en de waan van de dag te maken. Bestuurders zouden meer ideeën met elkaar kunnen uitwisselen, zodat niet altijd zelf het wiel hoeft te worden uitgevonden. We zijn nog te veel naar binnen gekeerd. Een project voor de KNVB?”

_________________
de voorzitter


ma sep 03, 2012 09:43
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
HelpZoeken