Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma sep 25, 2017 16:16



 [ 5 berichten ] 
 Maakt u gebruik van alle communicatiemiddelen? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 20, 2011 12:59
Berichten: 222
Bericht Maakt u gebruik van alle communicatiemiddelen?
Het clubblad, de site, social media als hyves, facebook en twitter.. Genoeg middelen om te communiceren met uw leden. Maar maakt u hier ook gebruik van? Waarom wel/niet?

_________________
de voorzitter


vr sep 16, 2011 14:06
Deel op Facebook Deel op Twitter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 20, 2011 12:59
Berichten: 222
Bericht Re: Maakt u gebruik van alle communicatiemiddelen?
Fred Louter, Communicatie & Sponsoring MVV '27:
“Alles wat nodig is op dit gebied, hebben we. Althans, het is altijd een kwestie van afwegen van tijd en toegevoegde waarde. Zo zijn we nog nauwelijks actief op Facebook of Hyves. Er gaat namelijk best wat tijd in zitten om dat goed bij te houden, en vooralsnog missen we onze aanwezigheid daarop niet. Al kan daar natuurlijk altijd verandering in komen. Verder zijn we al wel redelijk modern. We maken bijvoorbeeld heel veel gebruik van Twitter en e-mail. Bij het eerste richten we ons op een zo breed mogelijk publiek. Daarbij hebben we ook één account speciaal voor sponsoren. In totaal hebben we nu al zo’n vierhonderd volgers, niet alleen maar leden dus, ook van buitenaf.

“E-mail gebruiken we onder andere veel voor onze jeugd. Daarmee bereiken we hen vaak heel gericht. Zeker in combinatie met tweeten en het verzoek te retweeten blijkt het goed te werken. Zo kunnen ook spontaan acties ontstaan, zoals onlangs een fotoshoot met een heleboel jongeren op ons hoofdveld. We sturen ook veel e-mailnieuwsbrieven naar andere leden, ouders en sponsoren. Dat gebeurt professioneel, via onder meer een vast aangemaakte e-mailgroep en in de lay-out van de club.

“Natuurlijk kennen we de traditionele uitingen als folders, posters en affiches. En ook nog altijd het papieren, zwart-witte clubblad, naast voortaan een digitale versie. We hebben dit jaar de overstap gemaakt, maar zijn een vrij traditionele vereniging en hebben daarom onze leden de keuze voorgelegd. Het digitale clubblad is geen pdf, maar een mooi uitziende, bladerbare versie. Bijkomend voordeel daarvan voor onze adverteerders is dat ze nu ook eens een mooie full colour uiting kunnen aanleveren.

“Verder hebben we sinds kort een narrowcasting systeem, een beeldscherm in onze kantine met puur clubgerichte informatie, afgewisseld met advertenties. Daarnaast sturen we wekelijks persberichten naar lokale huis-aan-huisbladen. Bovendien hebben we nu voor het eerst een jaarboek, dat iedereen kan bestellen en de club bovendien, via een commerciële partij, ook nog inkomsten oplevert.

“Maar het belangrijkste is nog onze clubsite. Daarop kunnen de leden zo goed als álles vinden. Ook downloads, zoals bijvoorbeeld info voor potentiële leiders, aanmeldingsformulieren en ook een ‘attentieformulier’. Dat laatste kunnen mensen invullen als ze vinden dat een lid of vrijwilliger, om welke reden dan ook, een bloemetje verdient. De site wordt trouwens enorm goed bezocht, doordat we altijd zo actueel zijn. Dat is automatisch ook weer aantrekkelijk voor onze sponsoren.

“De basis staat dus. Het is vooral een kwestie van onderhouden. Dat is goed te doen. Het meeste is vrij tijdloos en korte berichtjes en een tweetje, je ‘gooit’ ze er zo uit. Wel moet je alle namen, feiten en de structuur altijd goed in de gaten houden. Het moet natuurlijk wel kloppend blijven allemaal.”

_________________
de voorzitter


vr sep 16, 2011 14:08
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 20, 2011 12:59
Berichten: 222
Bericht Re: Maakt u gebruik van alle communicatiemiddelen?
Gerrit Scheurwater, bestuurslid PR & Communicatie van ASWH:
“Ja! Wij Twitteren. Hebben een forum. Zijn te vinden op Facebook. Alles gebruiken we. En natuurlijk is vooral ook onze clubsite van groot belang. Die wordt enorm goed bezocht, ik denk wel door zo’n tien tot twaalfduizend unieke bezoekers. Onze site is hét communicatiemiddel naar onze leden toe. Of ze nou in Hendrik-Ido-Ambacht, China of Canada zitten. Iedereen weet: de site is altijd actueel. Er is elke dag nieuws. Een clubblad hebben we ook niet meer, want via internet ben je veel sneller. De site is veel en veel effectiever. Als je ergens nieuws oppakt dat de club aangaat, staat het er bijna meteen op. Is er een bekerloting om 16.00 uur, dan lees je het resultaat ervan al vijf minuten later.

“Ook Twitter is puur actualiteit. We tweeten alle zaken die de vereniging aangaan, vooral nieuwsfeiten. Heeft het eerste gescoord, staat het er gelijk op. Van Facebook ben ik persoonlijk minder gecharmeerd. We hebben het voor onze jongeren, maar als je er een bericht op zet, merk je niet meteen het resultaat. Ons forum, via de website, is wat dat betreft heel anders. Met name supporters maken er gebruik van, ook die van andere clubs, veelal de tegenpartij. Het is heel interactief. We maken gebruik van moderators, al valt het met de teksten heel erg mee. Speldenprikken van rivaliserende supporters horen er juist bij, maar er komen ook complimenten binnen. En na ons algeheel amateurkampioenschap van Nederland ontvingen we via deze weg zelfs een stroom aan felicitaties.

“Een clubblad hebben we niet meer. Wij gebruiken de nieuwe media. Met internet waren we destijds zelfs een van de eersten, al zijn we natuurlijk inmiddels ook aardig met de tijd meegegaan. Er zijn altijd nieuwe mogelijkheden en wensen. Zo willen we op de site ons fotoalbum nog makkelijker maken en proberen we alles in één klik in zicht te krijgen, al is dat lastig. Onze inzet op dit gebied wordt echter nu al gewaardeerd. Dat lezen we via ons forum en zien we vooral aan de bezoekersaantallen. Als het eerste wint en een uur later staat het wedstrijdverslag erop, dan is het nog een paar uur later door vijfhonderd mensen gelezen en weer een paar uur later al door duizend.”

_________________
de voorzitter


vr sep 16, 2011 14:09
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 20, 2011 12:59
Berichten: 222
Bericht Re: Maakt u gebruik van alle communicatiemiddelen?
Hans Nipshagen, voorzitter FC Medemblik:
“Nee. We zijn nog zoekende. Uiteraard hebben we een website. We zijn ook actief op Twitter, houden mensen op de hoogte van het verloop van de wedstrijden. Hebben ook Facebook. Maar we kunnen en moeten er nog meer structuur in aanbrengen, meer beleid op voeren. Het gevaar is dat je anders via je verschillende platformen te versnipperd met je achterban communiceert. Dat werkt verwarrend. Je moet het geïntegreerd en consequent aanpakken. Gelukkig hebben we er al wel de kennis voor in huis.

“We hebben dit jaar besloten het traditionele clubblad op te heffen. Dat was na liefst 103 jaar een heel lastige beslissing! Maar een geprint clubblad is nooit accuraat. Het werd ook met name gelezen vanwege het wedstrijdprogramma, maar dat is bij wijzigingen al niet meer up-to-date. We zitten overigens best een beetje met het afschaffen ervan, want een aantal oudere leden heeft geen internet. Mede daarom hebben we Mijn Club TV in de kantine, waarbij ook ruimte is voor adverteerders. Die getoonde info komt één op één van onze website, die trouwens door onze leden goed wordt bezocht.

“Wil je dat dit blijvend zo is, dan is het wel essentieel dat je het actueel houdt en dat is veel werk. Je moet voorkomen dat je bijvoorbeeld bij een nieuwe site een maand lang flink actief bent, maar daarna ineens niet meer. Als je op een clubsite nu nog het programma van 2010 ziet staan, haak je al snel af…

“Het helpen actueel houden van de site kun je ook doen door bijvoorbeeld een doelgroep als de trainers er een eigen platform op te geven. Al moet je er wel voor zorgen dat je als club één en dezelfde taal blijft spreken. Dat geldt ook voor eigen teamsites van jeugdelftallen bijvoorbeeld.

“Er is nog zoveel mogelijk. Qua print hebben we voorlopig nog wel de programmaboekjes bij het eerste en het introductieboekje voor nieuwe leden, maar verder is alles wel digitaal. Sinds een half jaar hebben we ook een nieuwe site, met veel nieuwe functies. Je merkt het direct aan het aantal pageviews. De site is ook al geschikt voor op de mobiele telefoon, maar alleen al qua mobiele applicaties zijn er ook nog zoveel opties. We zijn al aardig goed op weg, maar moeten er ook nog goed over nadenken.”

_________________
de voorzitter


vr sep 16, 2011 14:09
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 10, 2011 13:19
Berichten: 1
Bericht Re: Maakt u gebruik van alle communicatiemiddelen?
Het wordt wel steeds belangrijker

_________________
nikkia stoffera


ma okt 10, 2011 13:29
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
HelpZoeken