Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr sep 22, 2017 00:11

[ 4 berichten ] 
 Stoppen als bestuurder 
Auteur Bericht

Bericht Stoppen als bestuurder
Voetbal.nl legt wekelijks een stelling voor aan voetbalbestuurders. Deze keer: ‘Als bestuurder denk ik nooit aan het idee om te stoppen'.

zo feb 03, 2013 09:28
Deel op Facebook Deel op Twitter

Bericht Re: Stoppen als bestuurder
Jan-Jaap ter Haar, wedstrijdsecretaris jeugd VVZA (Amersfoort) en onlangs 25 jaar ‘in dienst’:

,,Sterker, dat heb ik een keer gedaan. Ik ben niet 25 jaar onafgebroken in deze functie als wedstrijdsecretaris geweest. Ik was ooit gestopt met de gedachte er twee jaar tussenuit te gaan, om me weer even helemaal op te laden. Even kijken wat ik verder nog precies wilde en zou kunnen. Ik was ook rond de dertig en dan wil je ruimte maken voor andere dingen, nadat ik al jaren non-stop en bijna fulltime bezig was geweest. Ik bleef nog wel wedstrijden fluiten en was ook elftalleider, maar van de grootste druk was ik toen af. Totdat al binnen een half jaar de voorzitter kwam aankloppen met een vriendelijk verzoek, dat blijkbaar nodig was. ‘Wil jij je pauze misschien beperken tot een jaartje?’.

Nee, verder heb ik niet meer aan stoppen gedacht. Wel denk je wel eens dat je zaken anders moet aanpakken, omdat het anders uit de hand zal lopen. Ik heb ook een burn out gehad, was voor mijn werk een tijdje uit de running. Toch: ook dán moet je iets hebben waar je energie van krijgt. En waar je wat van je energie weer in kwijt kunt. Daar haal je je voldoening uit. Het mooiste vind ik het nog als je dingen geregeld krijgt. Een mooi moment is bijvoorbeeld, maar dat is dan als scheidsrechter, als 22 C-junioren – toch pubers – je na afloop van de wedstrijd dankbaar de hand schudden.

Je moet er voor leven, stemt je vakantie erop af, en soms is het als wedstrijdsecretaris wel lastig. Bijvoorbeeld rond de indelingen voor het nieuwe seizoen. Dan wil iedereen naar huis en op vakantie, maar moet dát nog worden afgetikt. Dan wil iedereen op het laatste moment nog iets veranderen, maar jongens: er is een deadline! Aan de andere kant: als je op een zaterdag merkt dat het allemaal loopt zoals het moet lopen, dan moet je daar eigenlijk wel even stil bij staan en van genieten. Dat moet je dan wel zelf doen, want als alles goed loopt, hoor je van anderen niks.

Men verwacht dat het geregeld is, omdat men niet anders gewend is dan dat het goed geregeld is… Ach, ik ben ook een perfectionist. Los daarvan roep ik tegenwoordig: ik ga alleen nog weg tussen zes planken. Ik hoop dat ik 85 word, dan hebben we nog wel even. Als ik het leven, de gezondheid en tegenwoordigheid van geest heb, kan ik dit werk nog heel lang blijven doen.”

zo feb 03, 2013 09:28

Erwin Wiggers, voorzitter WVC (Winterswijk):

,,Nee, zeker wel. Je hebt een soort, hoe zal ik het zegen, pantser om je heen gecreëerd. We hebben bijna 1500 leden en dan ontkom je er niet aan dat iedereen overal een mening over heeft. Je moet per definitie keuzes maken en dus is er altijd wel iemand ontevreden. Mensen roepen dan, al dan niet terecht, ‘je luistert niet naar me’. Als je af en toe veel van dat tegelijk op je bordje krijgt, word je er wel een beetje flauw van.

Goed, aan de andere kant: je moet niet de pretentie hebben met iedereen overweg te kunnen. Als de meerderheid tevreden is, doe je het al goed. Nee, waardering krijg je niet echt, schouderklopjes zijn zeer zeldzaam. Kritiek daarentegen wordt wel heel makkelijk gegeven. Maar ach, wie weet wordt er over een jaar of tien links en rechts wel geuit: ‘Dat was toch niet zo’n slechte voorzitter’.

Eén moment heb ik serieus overwogen te stoppen. Ook omdat het heel veel tijd in beslag neemt. Als je op je werk al, zoals op dit moment, zo’n zestig uur per week bezig bent, dan is een uur of twintig, dertig erbij wel veel, hoor. Je verwaarloost je gezin en vraagt je af: is dit het allemaal waard? Maar in mijn geval zijn we bezig met een fusie met twee andere verenigingen en is dat een soort missie, een project. Dan ga ik niet opgeven tussentijds, zeker niet.

De positieve dingen moet je af en toe ook zelf zoeken. Zorgen dat het meer brengt dan dat het aan energie kost, want uiteindelijk is het een simpele balans. Waar je het ook voor doet, is de vooruitgang. Het gevoel dat je met zijn allen beter wordt. Niet alleen op sportief vlak – in mijn ogen gaat er al gauw te veel tijd van de bestuursleden in de prestatie-elftallen zitten – maar vooral als vereniging als geheel.

Of ik verder nog voorbeelden heb van mooie momenten? Eerlijk gezegd, zo gauw, nee. De hoop op een complimentje heb ik opgegeven. Serieus waar. Zolang er relatief weinig kritiek is, moet je maar de overtuiging hebben dat je het goed doet. De motivatie moet je echt hebben vanuit jezelf. Maar ooit is er een einde. Sinds 2008 heb ik me sterk gemaakt voor de fusie. Dat proces komt nu in 2013 ten einde en dan zijn we vijf jaar onderweg. Dat heeft veel energie gevraagd, ook voor mijn gezin. Nee, ik denk ook niet dat ik in een andere functie actief blijf. Ik zou zelf ook moeite hebben als een ander op de achtergrond met me mee blijft kijken. Maar goed, bijna is er de fusievergadering. Als die fusie eenmaal honderd procent definitief is, zal ik daarvan zeker wel genieten, ja.”

zo feb 03, 2013 09:29

Theo Jansen, algemeen secretaris D.V.V. Delft:

,,Ik stop ermee in 2014. Wat mij betreft is het dan mooi geweest. Dan bestaan we honderd jaar en ben ik meer dan dertig jaar secretaris bij de club geweest. Met in zijn totaliteit 35 jaar vrijwilligerswerk, is het wel een keer welletjes. Zeker de laatste jaren kost het ook steeds meer tijd. Waar je het voorheen met twee avondjes per week wel kon redden, ben je tegenwoordig verplicht om alleen al elke dag je e-mail uit te lezen en te verwerken. Doe je het niet, dan krijg je het de dag erop dubbel terug. En kom je terug van vakantie, dan is het wat dat betreft al helemaal niet leuk meer.

Je neemt als vereniging ook steeds meer een soort van rol als gemeentelijke instantie op je. Terwijl je ook steeds meer een bedrijf wordt dat de exploitatie maar rond moet zien te krijgen. Bovendien ben je als club steeds meer de vervanger van het buurthuis, met alle gevolgen van dien. En omdat vrijwilligers het steeds drukker krijgen met andere zaken, komt er automatisch meer en meer op de schouders van de bestuursleden terecht. Vroeger werd er uit alle hoeken meegewerkt, maar nu moet je heel zorgvuldig je woorden wegen om überhaupt ook maar iemand te kunnen benaderen.

De laatste jaren heb ik dit alles geaccepteerd, maar nu is er dus een mooie gelegenheid om afscheid te nemen. Ik leg overigens niet alle werkzaamheden bij de club neer, maar heb wel drie jaar geleden al aangegeven met de functie als secretaris te stoppen. In 2014 ben ik ook haast 60 en ik ben er ook eerlijk in: de jeugd moet de gelegenheid krijgen. Ik kan nog makkelijk mee met de hedendaagse tijd, toch is het beter om ruimte te maken voor frisse wind.

Natuurlijk kijk ik ook terug op veel mooie dingen. Zo heb ik mijn beide kinderen onder meer KNVB-selecties zien halen en alleen dát al zorgde voor de nodige drive en motivatie. Verder zit het grootste deel van ons bestuur al lang tijd op zijn post en kunnen we het samen allemaal aardig handelen. We hebben ook wel het nodige bereikt. In 2001 heb ik er samen met de penningmeester voor gezorgd dat er een sporthal bij kwam, waarvoor we een flink bedrag van de gemeente hebben kunnen ontvangen. Die hal is de gehele week goed gevuld, onder andere overdag door leerlingen van een school. In tegenstelling tot andere sporthallen hier exploiteert het zich helemaal zelf. Samen met een volleybal- en een handbalvereniging zitten we in een stichting en die hal heeft ons dus geen windeieren gelegd.

Daarbij heb ik tal van kampioenschappen meegemaakt, maar hebben we bijvoorbeeld ook heel goed trainers kunnen helpen opleiden. We hebben een tribune opgezet, hopen te zijner tijd nog op groen licht voor een kunstgrasveld, en een beachveld ligt er al. Ik heb ook altijd plezier beleefd aan de continue samenwerking met KNVB-district West II, waar ik heel veel mensen ken vanuit het verleden. Met hen heb ik een perfecte samenwerking, net als met veel anderen, want in de loop van dertig jaar bouw je een aardig netwerk op. Daar komen nog altijd leuke dingen uit voort.

Zo krijg je eens een uitnodiging om een mooie wedstrijd bij te wonen, net als overigens rond zo’n themabijeenkomst voor bestuurders georganiseerd door de KNVB. Behalve een diner en aansluitend bezoek aan bijvoorbeeld een Eredivisiewedstrijd pak je dan óók als ervaren bestuurder best wel een aantal interessante zaken mee. Want de uiteindelijk doelstelling is duidelijk: het gaat erom dat de vereniging goed kan blijven functioneren, óók qua normen en waarden binnen een prettige cultuur.”

zo feb 03, 2013 09:29
 [ 4 berichten ]