Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo sep 20, 2017 23:01

[ 6 berichten ] 
 Wedstrijd beëindigen 
Auteur Bericht

Bericht Wedstrijd beëindigen
In mijn beleving is het zo dat de wedstrijd als de tijd om is, wordt beëindigd. Alleen voor een strafschop moet de wedstrijd worden verlengd en daarna wordt eveneens afgefloten.

Nu zijn er ook mensen die geloven dat je de wedstrijd niet mag beëindigen als het spel stil ligt of dat je een lopende aanval niet mag onderbreken.

Wat is waar?

za aug 22, 2015 18:18
Deel op Facebook Deel op Twitter

Bericht Re: Wedstrijd beëindigen
De regel is: als de tijd op het horloge van de scheidsrechter is verstreken, is het tijd. En inderdaad alleen als de strafschop al is gegeven en ondertussen de tijd verstrijkt, moet de strafschop worden genomen en de 'uitwerking' van de strafschop worden afgewacht. M.a.w. als de keeper de strafschop stopt moet er meteen daarna worden afgefloten, een 'tweede instantie' wordt niet afgewacht.

Dat betekent ook dat in deze volgorde:
1. bal op doel wordt geschoten
2. de sr constateert dat de tijd is verstreken
3. de bal gaat erin
4. de sr fluit af

het doelpunt niet telt, omdat het buiten de speeltijd is gemaakt.

Dat is de officiële regel, maar zoals altijd is die ter interpretatie van de scheidsrechter ;)

Er zijn altijd wel bijgoochems die roepen: "Waarom fluit je nou af? wij waren in de aanval". Waarop ik antwoord: "En als de tegenstander de bal verovert is die in de aanval. Dan kan ik nooit affluiten".

zo aug 23, 2015 11:04

De wedstrijd mag je als scheidsrechter beëindigen als de tijd op de horloge van de scheidsrechter verstreken is, echter moet de scheidsrechter wel afwachten op bijv de cornerbal en dan inderdaad zodra de keeper de bal heeft direct te wedstrijd te beëindigen.

Nog een voorbeeld:
een team speelt op het hoofdveld en er is daar een scorebord met eventueel tijd er op, de tijd is verstreken op het bord en van de lijn schreeuwen ze ''scheids het is afgelopen'' de scheidsrechter ziet dat het nog 2 minuten is, dan hoef je niet af te fluiten, als er dan in een veelbelovende aanval in de laatste paar secondes is, dan mag de scheidsrechter hem affluiten, maar ik doe het persoonlijk niet, ik laat altijd een veelbelovende aanval doorspelen, tenzij het niet meer te redden valt dat de ene club wint van de andere, dan fluit ik hem af.

Groet,
Youp Geven

zo aug 23, 2015 14:29

@Youp:

Ik heb nergens kunnen vinden dat ik de corner nog moet laten nemen en pas mag affluiten als de keeper de bal heeft. Heb je dat ergens gelezen? Of is dat een van de interpretatieregels die door de scheidsrechterscommissie is bepaald?

In de reglementen van de FIFA staat gewoon dat er afgefloten kan worden op elk gewenst moment, behalve bij een strafschop.

In de wedstrijd die ik gisteren floot, was de ene partij in de aanval terwijl de eerste helft er op zat. Ik heb het resultaat van de aanval afgewacht en toen de bal over de lijn ging, heb ik afgefloten. Vervolgens kreeg ik van de kant van de aanvallende partij een enorme bak met kritiek, maar ik heb uitgelegd dat ik het resultaat van de lopende aanval had afgewacht. Als ik ook de corner nog had afgewacht met alle mogelijke gevolgen, was de eerste helft nog aardig uitgelopen. Dus daar heb ik niet meer op gewacht.

zo aug 23, 2015 15:54

Ik tel er altijd een minuutje bij op en als er een lange blessure was soms 2. ik fluit meestal niet tijdens een aanval af. Meestal als de bal ergens op het middenveld ligt of als de keeper de bal net uit neemt. Ook als er steeds een corner moet worden genomen laat ik die gewoon doorgaan. Misschien niet de officiele manier, maar het scheelt wel een hoop gezeur van spelers, trainers en publiek ;)

ma aug 24, 2015 17:22

@Madé:
Als ik zou moeten fluiten zoals het publiek denkt dat ik moet fluiten om gezeur te voorkomen, dan kan ik bij bijna elke beslissing een soort van volksraadpleging doen.

In de wedstrijd die ik floot waren 5 van die "zeurmomenten" aanwezig:

1. Het wel of niet nog laten nemen van de corner
2. Een vermeende terugspeelbal
3. Een vermeende handsbal, terwijl de speelster in kwestie niet eens wist waar de bal zich op dat moment bevond
4. Een doelpunt, waarbij de eigen grensrechter aangaf dat er doorgespeeld kon worden en er daardoor een doelpunt tegen zijn eigen team viel
5. Een gegeven voordeel aan de aanvallende partij na een eerdere overtreding

Het publiek moet zich gaan beseffen dat het niet om een Champions League wedstrijd gaat, maar om jeugdspelers van 7-12 jaar, die door het gedrag van hun ouders, leiders en uiteraard de profspelers erg beinvloed worden. Een jeugdspeler die het lef heeft om mij te vertellen dat hij een professionele overtreding maakt, vraag ik bijvoorbeeld altijd hoeveel hij per wedstrijd verdient. :D

di aug 25, 2015 18:28
 [ 6 berichten ]