Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo sep 24, 2017 15:16

[ 6 berichten ] 
 Ajax - AZ, wel/ geen rood? 
Auteur Bericht

Bericht Ajax - AZ, wel/ geen rood?
Mijn eerste reactie (en ik heb geen drie neutrale mannen op de achtergrond die na 5 sec. het met de scheidsrechter eens waren!) zou hetzelfde geweest zijn: ROOD!
Waarom?
Als je in EERSTE instantie het beeld bekijkt, wordt de keeper aangevallen en weert hij deze aanval af met een schoppende beweging richting de "gek". Normaal gesproken is het maken van de schoppende beweging zonder de intentie om de bal te spelen al een rode kaart, omgeacht mis of raak. Echter in zo'n geval is er begrip, daar de speler aangevallen wordt en zich verdedigd voor een "gek". Ik zou de rode kaart pas trekken voor het feit dat de keeper zich na het afwenden van de aanval zich opnieuw tot de supporter richt en bewust op hem in gaat staan schoppen, tot 2x toe. In mijn ogen op dat moment een terechte rode kaart.
In TWEEDE instantie ben ik het ermee eens dat de kaart wordt ingetrokken, omdat je (als je de beelden een paar keer opnieuw bekijkt) ziet dat de keeper na het incident een "bokshouding" aanneemt na het incident als iemand op hem afkomt met een andere kleur shirt dan de spelers op het veld. De keeper zit dus vol met adrenaline en handelt primair en instinctief als mens dat zichzelf beschermd. Dit is echter achteraf na goed kijken van herhalingen en dat kan je op dat moment in die 10 a 15 seconden op het veld niet......
Respect voor Nijhuis die daar staat om de regels te handhaven die de KNVB heeft voorgeschreven, hoe raar het ook lijkt......
Ik ben benieuwd wat jullie eerste reactie geweest zou zijn?

vr dec 23, 2011 00:48
Deel op Facebook Deel op Twitter

Bericht Re: Ajax - AZ, wel/ geen rood?
Geachte Edwin Roda Boys B,

In mijn ogen word het onnodig ingewikkeld gemaakt, en wel hierom:
Onder het hoofdstuk "Overtredingen die met een veldverwijdering worden bestraft"
staat bij punt2..."zich schuldig maakt aan een gewelddadige handeling".
Aldus de K.N.V.B. zelf!
Maakt een speler zich schuldig aan een gewelddadige handeling...en dit was er echt wel èèn, dient men met Rood te vertrekken.
Nergens staat dat die gewelddadige handeling tegen een tegenstander moet zijn.
En daar eindigt eigenlijk de onduidelijkheid..mits je die regel zwart/wit uitvoert, als scheidsrechter!

Het word uiteraard verwarrend omdat er altijd gesproken word, en men er van uitgaat dat het een overtredingen betreft tegen een tegenstander, of zelf een teamgenoot, want ook dat kan voorvallen.

Voor wat betreft de zeer duidelijke regel van de K.N.V.B. zelf vind ik het een hele linke zaak dat de rode kaart geen consequenties zal hebben, voor zover dat die er natuurlijk al zijn.
De scheidsrechter heeft, ongeacht de situatie, volkomen terecht rood getrokken, en ik vind het een enorme fout dat de K.N.V.B. deze "gewelddadige handeling" accepteert.

Ik kan wel 1000 redenen verzinnen om regels niet of anders uit te leggen, maar dat kan en mag ik dus niet....
Als de Bond regels heeft moet men die uitvoeren...van scheidsrechter tot bestuurder !

Met vriendelijke groeten,
Jos Ripken, scheidsrechter amateurvoetbal/assistent scheidsrechter

vr dec 23, 2011 10:49

Het verbaast mij ook heel erg dat deze kaart geseponeerd is. Ondanks dat de KNVB in het persbericht stelt dat Nijhuis terecht de rode kaart getoond heeft, zal een groot deel van voetbalminnend Nederland vinden dat de kaart dus onterecht gegeven is, en als er zich ooit zoiets voordoet op de amateurvelden, zal de scheidsrechter nog veel meer de gebeten hond zijn als hij de regels toepast. Dit is het laten hangen van de oren naar de voetbalbobo's van AZ en de "analytici" die blijkbaar absoluut geen idee hebben van de maatschappelijke invloed van zo'n actie.

Die eerste 'trap' van Esteban was pure verdediging, en dient mijns inziens daarom niet bestraft te worden met rood, omdat hij letterlijk alleen maar zijn belager afweert. Die twee trappen daarna is geen zelfverdediging meer, maar het is letterlijk een poging tot het toebrengen van zwaar letsel bij die toeschouwer. Hoewel, laat dat duidelijk zijn, die toeschouwer volledig fout zat, Esteban zit ook fout, en zou hij de consequenties moeten dragen.

Als ik die toeschouwer was, zou ik aangifte doen tegen Esteban wegens zware mishandeling, want hoe fout hij zelf ook zit, ook Esteban zit zwaar fout, ongeacht of dit komt door een enorme adrenalinestoot of niet. Als zoiets op straat gebeurt, zou Esteban ook vervolgd worden. Waarom nu niet? Ik vind het echt schandalig dat de kaart is geseponeerd.

vr dec 23, 2011 14:18

Ik ben het er ook niet mee eens dat de kaart van Esteban geseponeerd is en dat de wedstrijd opnieuw gespeeld is is een feit maar in mijn ogen vindt ik niet kunnen dat hij wel speelgerechtig was bij de wedstrijd in het beker duel Ajax - AZ.

In mijn ogen vindt ik het onterecht ondanks dat W. fout zat, maakt hij het ook gevaarlijk voor zijn medespelers maar ook voor de tegenstanders, ik vind dat het nu alsnog vervolgd moet worden ondanks het verdedigen van zichzelf wat uitliep tot "mishandeling".

De rode kaart die esteban op liep is gewoon terecht!

ma feb 20, 2012 19:24

Wij zijn volgens mij allemaal scheidsrechters en moeten ons werk op het veld naar behoren doen en de regels toepassen.
En wat er vervolgens voor straf uitkomt is aan de afdeling tuchtzaken van de KNVB en niet aan ons.

De KNVB heeft duidelijk gemaakt dat de rode kaart terecht gegeven is en dat de scheidsrechter de regels juist heeft toegepast.

Wij weten niet exact wat de beweegredenen zijn van de KNVB om de rode kaart te seponeren, maar we kunnen ons wel een voorstelling maken.

Als ik op straat word aangevallen door een gek zou ik precies het zelfde gedaan hebben en is er echt niemand die je gaat vervolgen voor mishandeling, want dat zou pas echt de omgekeerde wereld zijn.
En dat geldt denk ik ook een beetje voor de dingen die op het veld gebeuren, en wij als scheidsrechters moeten dat gewoon accepteren hoe moeilijk dat soms ook is.

do feb 23, 2012 01:26

Wat de KNVB hier heeft gedaan is pure (beker)competitie-vervalsing.
Esteban heeft hier terecht een rode kaart gepresenteerd gekregen en moet had daar ook de consequenties uit moeten aanvaarden. En als de KNVB da zegt oke 1 wedstrijd schorsing dan snap ik dat. Echter wat hier gebeurd is is dat een wedstrijd die afgebroken is over laten spelen met dezelfde spelers. Dat vind ik ook niet kunnen want het was geen beslissing van de scheidsrechter om niet eer op het veld te verschijnen maar een beslissing van de geplaagde coach. Dit valt heel duidelijk aan de lichaamstaal van Verbeek af te lezen. En dan is er maar 1 optie, regelementair verlies.

vr maart 09, 2012 12:13
 [ 6 berichten ]