Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma sep 25, 2017 12:47

[ 4 berichten ] 
 Zaalvoetbal aanbieden bij de club 
Auteur Bericht

Bericht Zaalvoetbal aanbieden bij de club
Stelling: ‘Wij zouden als vereniging eigenlijk ook zaalvoetbal moeten aanbieden’

do okt 04, 2012 14:34
Deel op Facebook Deel op Twitter

Bericht Re: Zaalvoetbal aanbieden bij de club
Jan Levels, wedstrijdsecretaris en lid technische commissie bij E.V.V. Echt:

,,Zaalvoetbal binnen de vereniging hebben we nog niet, en dat zal ook zeker niet gauw gebeuren. We hebben het in onze geschiedenis als club ook nog nooit aangeboden, met name omdat er hier in de regio al legio zaalverenigingen waren. Die kwamen veelal voort uit cafés en dergelijke, al ligt dat recreatieve zaalvoetbal inmiddels behoorlijk op zijn gat. Er zijn verderop nog wel een paar landelijk spelende teams, maar niet in Midden-Limburg. Hier is wat dat betreft praktisch niks meer. Het aantal zaalteams is echt enorm afgenomen in de afgelopen tien, vijftien jaar, terwijl je er eerder in elke kern wel een had. Hoe dat precies komt, ja, dat vraag ik me ook af. Ik denk omdat er niet zo heel veel geschikte zalen zijn, en ook dat het te maken heeft met de huur ervan. Die is vaak pittig en er is waarschijnlijk lang niet altijd subsidie voor. Dit zal een beletsel vormen, net als dat menig sponsor niet meer staat te wachten om het zaalvoetbal in te gaan, althans niet bij al die teams in de marge.

Als Topklasser heeft ons eerste elftal praktisch niks met zaalvoetbal te maken. Sporadisch is er misschien wel iemand bij betrokken, vanuit de lagere elftallen misschien. En gedurende een paar maanden in de winterperiode spelen en trainen de jeugd en sommige andere elftallen wel in de zaal in plaats van buiten. Maar van onze leden hebben we nooit een aanvraag gehad om het als vast onderdeel op te pakken. Dat zouden we, tenzij ze hun eigen kader meenemen, ook niet kúnnen. We zijn al lang blij dat we binnen de huidige situatie, waarin we bezig zijn met een reorganisatie, een en ander al een beetje op een rij hebben. We hebben op dit moment ook geen damesvoetbal of G-voetbal. Dat heeft allemaal te maken met een gebrek aan beschikbare leiders, trainers, enzovoort.

Ik merk overigens wel dat in Roermond, een paar kilometer hiervandaan, met name jonge allochtonen wél hun weg zoeken in het zaalvoetbal. Dat is voor hen vaak een stuk vrijblijvender dan lid zijn van een veldvoetbalvereniging, onder meer omdat het vaak niet verbonden is aan een officiële competitie. Als leraar aan school proef ik de animo onder deze leerlingen. Niet alleen omdat er minder verplichtingen aan zitten, maar óók omdat in de zaal hun techniek beter wordt ontwikkeld en tot uiting komt. Ook bij onze vereniging zou het dus op zich wel voordelen kunnen opleveren. Daarnaast streef je er toch altijd naar om het ledental uit te bouwen. Desondanks zien we het niet direct zitten, er is voorlopig geen enkel initiatief of voornemen in die richting. Dat zou dus wat anders zijn als een groep zich zou aanbieden, mét eigen kader. Dan zouden we hen normaal gesproken best verder kunnen helpen, met betrekking tot bijvoorbeeld faciliteiten en het scheppen van de juiste voorwaarden.”

Rens Snoeijen, onder meer bestuurslid technische zaken van RKSV Heeze:

,,Ja! Ik ben juist aan het proberen dit voor elkaar te krijgen. Om twee redenen. Ten eerste vind ik het zaalvoetbal qua techniek een heel goede aanvulling op de trainingsstof die wij aanbieden. Enkele jongens van onze eigen jeugd zaalvoetballen al elders, en je zíet hun technische vaardigheden toenemen. Als, moet ik er duidelijk bij zeggen, ze dat tenminste op hoog niveau kunnen doen. De tweede reden is dat hier in de buurt zowel een zaalvoetbalcompetitie is onder de vlag van de KNVB als een competitie buiten de bond om, en in beide spelen ook jongens van onze club. Dat is alles bij elkaar wel heel erg veel. Zij zijn ook sneller moe en de kansen op blessures nemen daardoor toe. Dan is het beter om binnen de vereniging zelf een modus te vinden om het aanbod van zaalvoetbal beter te reguleren. Bovendien zie je dat zaalvoetbal erg hot is op het moment. Het geeft de vereniging ook de kans om bestaande leden iets extra’s te bieden; hen te behouden, hetzij nieuwe leden te werven.

Of er geen nadelen aan vastzitten? Organisatorisch misschien, maar als je een bestaande structuur kan overnemen, heb je automatisch die organisatie erbij. Nee, ik zie met name het kostenaspect als aandachtspunt. Zaalvoetbalclubs die net onder het hoogste niveau uitkomen, hebben elk jaar weer moeite om uit de kosten te komen. Vaak zijn het kleinere clubs en zijn, naast de zaalhuur, ook de reiskosten hoog, aangezien ze bij uitwedstrijden vaak grotere afstanden moeten afleggen. Zoals ik het zie, is in verhouding vaak sprake van een groter kostenplaatje dan bij veldvoetbalverenigingen. Het zal dus niet gauw iets extra’s opleveren, maar het belangrijkste is dat je er niet of niet veel bij inschiet. Verder moet je natuurlijk goed kijken hoe groot precies de animo is onder de bestaande leden, maar ik zou het toejuichen als we er op korte termijn stappen in kunnen maken. We hebben al een aantal keren geprobeerd de partijen en gemeente bij elkaar te krijgen, maar dat is tot dusver om diverse redenen afgehouden. Een jaar of drie zijn we er al mee bezig. Maar nu wordt gesproken over het verplaatsen van de sporthal, die zou dan dichter bij ons sportpark komen. Dat zou een extra reden kunnen zijn om zaalvoetbal binnen onze vereniging op te nemen. En inmiddels zijn ook bestuursleden van de zaalverenigingen lid van onze club. Dus hopelijk gaat het ooit een keer lukken. Graag!”

Jack Hutten, lid jeugdcommissie TSV NOAD uit Tilburg:

,,Nee, dat zou volgens mij niet per se moeten. Alleen al omdat we er de accommodatie niet voor hebben. Als het zaalvoetbal dan ver weg van je eigenlijke complex wordt gespeeld, is er weinig clubbinding. Elders spelen met als enige overeenkomst de naam NOAD op de shirts, dat past niet bij de vereniging die we zijn. We hebben in de winter wel eens een zaaltoernooitje en zo, maar verder dan dat, nee. Ik vind ook dat je je vooral moet concentreren op de sport die je probeert te verkopen, en dat is veldvoetbal. Die focus vind ik heel belangrijk. De dingen die je doet, moet je goed doen. Misschien is het in theorie wel mogelijk nieuwe leden aan te trekken of anderen te behouden door ook zaalvoetbal aan te bieden, maar ik heb de indruk dat degenen die willen stoppen, dat vanwege privé-redenen of bijvoorbeeld blessures tóch wel doen. Ik heb bij ons ook niet gehoord dat er zo’n behoefte aan zaalvoetbal is. Je kunt bovendien niet zomaar de staf die je al hebt, één op één doorvertalen naar deze totaal andere sport toch weer. Dat betekent daarom ook dat je weer een andere organisatie moet opzetten. En als ik kijk hoe lastig het is om binnen onze vereniging alleen al de senioren- en de juniorenafdeling te organiseren… Kortom, ik weet niet of het ten goede zou komen van ons clubvoetbal, denk eerder dat het ‘ballast’ is dan dat het veel oplevert. In eerste instantie spreekt het mij dus niet aan, al mag iedereen mij natuurlijk altijd van het tegenovergestelde overtuigen.”

do okt 04, 2012 14:35
 [ 4 berichten ]