Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma sep 25, 2017 02:02

[ 3 berichten ] 
 Tijdens wedstrijd buiten speelveld plaatsnemen 
Auteur Bericht

Bericht Tijdens wedstrijd buiten speelveld plaatsnemen
Vanmiddag mocht ik een wedstrijd vlaggen bij de B-junioren. Een aanvaller wordt aangespeeld als een verdediger een fractie daarvoor buiten het speelveld (dus achter de achterlijn) heeft plaatsgenomen. Op het moment van aanspelen stond er dus geen verdediger en doelman meer voor de aanvaller en de doellijn. Ik heb de vlag niet omhoog gedaan voor buitenspel -hoewel een aantal spelers van mijn partij protesteerde- simpelweg omdat deze situatie nieuw voor mij was en ik niet wist welke beslissing ik moest nemen. Later heb ik deze situatie aan de scheidsrechter voorgelegd, maar die gaf geen helder antwoord hierop.
Ik ken natuurlijk wel de variant van de aanvaller die buiten het speelveld stapt en daarmee aangeeft op dat moment niet actief aan het spel deel te nemen, maar in dit geval gaat het dus om een verdediger die hiermee buitenspel probeert te bewerkstelligen.
Het lijkt me de hierboven genoemde actie niet geoorloofd is dan wel buitenspel "opleveren" kan. Ik lees graag het commentaar van de deskundige. Alvast bedankt!

za feb 20, 2016 20:54
Deel op Facebook Deel op Twitter

Bericht Re: Tijdens wedstrijd buiten speelveld plaatsnemen
Je hebt goed gehandeld door de vlag omlaag te houden.

Een aanvaller doet weliswaar voor de buitenspelregel alleen mee als hij zich met het spel bemoeit (bijv. de bal speelt of een verdediger belemmert de bal te kunnen spelen), maar een speler van de verdedigende partij doet altijd mee m.b.t. buitenspel.

Een speler kan zich ook niet aan het spel onttrekken door het veld uit te lopen. Zolang de speler geen toestemming heeft van de scheidsrechter om het veld te verlaten (bijv. wegens een blessurebehandeling of een wissel) doet de speler nog gewoon mee aan het spel, ook al staat hij buiten het veld. De speler telde dus nog gewoon mee en zorgde daardoor er nog altijd voor dat het geen buitenspel was.

Wel had de scheidsrechter deze verdediger de gele kaart moeten tonen wegens het zonder toestemming verlaten van het speelveld.

Samengevat: géén buitenspel en de betreffende verdediger had de gele kaart getoond moeten krijgen.

di feb 23, 2016 12:26

Bericht Re: Tijdens wedstrijd buiten speelveld plaatsnemen
ik heb onderstaande verhalen gelezen en ga voor wat verwarring zorgen denk ik. ik ben van mening namelijk dat, als een speler zonder toestemming uit het veld stapt, hij/zij wel degelijk nog steeds meedoet in de buitenspel situatie. hij/zij kan buitenspel niet opheffen, dat zou alleen maar uitnodigen om dit te doen. mijn reactie is dan ook: géén buitenspel. geen kaart of evt voor spelbederf.
vorig jaar was er in november meen ik een wedstrijd van Vitesse. daar stapte/viel een verdediger uit het veld, Vitesse voetbalde door in vermeende buitenspelpositie en scoorde. de commentatoren vielen over de scheidsrechter heen maar hij kende het doelpunt toe. terecht.

ma feb 29, 2016 19:11
 [ 3 berichten ]